Terapia Pedagogiczna
Terapia Pedagogiczna
Studia na specjalności Terapia Pedagogiczna przeznaczone są dla absolwentów studiów licencjackich po kierunkach pedagogicznych i nauczycielskich, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje w dziedzinie pedagogiki i nabyć nowe kompetencje z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Terapia pedagogiczna rozumiana jest jako całokształt oddziaływań pedagogicznych, dydaktycznych i wychowawczych skierowanych do uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi i/lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kompetencje:
Absolwent specjalności Terapia Pedagogiczna uzyskuje kompetencje pedagoga (w zakresie diagnozy i prowadzenia terapii pedagogicznej), umożliwiające podejmowanie profesjonalnych zabiegów profilaktycznych, wspomagających i terapeutycznych w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Absolwent jest przygotowany do prowadzenia zajęć o charakterze terapeutycznym, np. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, jak również wspierania uczniów, rodziców, nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów.
Absolwent:
· uzyskuje szczegółową wiedzę i nabywa umiejętności z zakresu diagnozy uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi i/lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się
· zdobywa wiedzę nt. teorii i metodyki terapii pedagogicznej
· pogłębia świadomość wspierania potencjału rozwojowego uczniów i sposobów optymalizacji oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych rodziców, nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów
· nabywa umiejętności organizacji i prowadzenia zajęć o charakterze terapeutycznym, np. korekcyjno-kompensacyjnym
· rozwija umiejętności interpersonalne w sytuacjach współpracy oraz podmiotowych relacji dziecko-dorosły w sytuacjach terapeutycznych w czasie praktyki
· ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych
· jest świadomy konieczności całożyciowego uczenia się
Wybrane przedmioty:
· Teoria i praktyka pedagogiczna w XIX i I połowie XX wieku
· Kierunki i prądy współczesnej pedagogiki
· Wybrane zagadnienia współczesnej psychologii społecznej
· Metody i techniki badań społecznych
· Wybrane zagadnienia antropologii kultury
· Kierunki i nurty w pedeutologii
· Podstawy prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· Psychologiczne podstawy terapii
· Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
· Podstawy poradnictwa
· Diagnoza i terapia rodziny
· Metody diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się
· Metodyka terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
· Wspomaganie i korygowanie rozwoju dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki
· Metodyka terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w obszarze emocjonalno-społecznym
· Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez aktywność muzyczną
· Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez aktywność plastyczną
· Komunikacja interpersonalna
Możliwości zatrudnienia:
Zdobyta wiedza i kompetencje predysponują naszych absolwentów do zatrudnienia w charakterze pedagoga (w zakresie diagnozy i prowadzenia terapii pedagogicznej) w:
· przedszkolach
· szkołach
· poradniach psychologiczno-pedagogicznych
· placówkach, instytucjach i podmiotach działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, gdzie odbywa się diagnoza i terapia pedagogiczna
Na pytania dotyczące specjalności można uzyskać więcej informacji u koordynatora:
dr Agnieszka Jędrzejowska (p. 48 d), tel. 71 367 20 01, w. 123, agnieszka.jedrzejowska@uwr.edu.pl