Pedagogika opiekuńcza z terapią

Praca po ukończeniu POzT związana jest z dziećmi i młodzieżą, które:

  • wywodzą się ze środowisk patologicznych, dysfunkcyjnych, 
  • są pozbawione trwale lub czasowo opieki rodziny własnej,
  • są zagrożone marginalizacją, wykluczeniem społecznym, uzależnieniami,
  • cechują je deficyty edukacyjne,
  • nie mają przyswojonych norm społecznych,
  • przejawiają problemy w zakresie komunikacji interpersonalnej,
  • mają zaburzone umiejętności współpracy w grupie,
  • wykazują niskie poczucie własnej wartości,
  • mają problemy emocjonalne,
  • sprawiają problemy wychowawcze.

W zakresie wiedzy w ramach POzT poznasz: 
Uwarunkowania prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, metody pracy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, współczesne tendencje w opiece na świecie, założenia reformy systemu opieki w Polsce.

W zakresie umiejętności w ramach POzT nauczysz się:

  • diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny (diagnostyka opiekuńcza),
  • prowadzenia profilaktyki zagrożeń rozwojowych i uzależnień (opieka profilaktyczna),
  • prowadzenia terapii dzieci i młodzieży z trudnych środowisk (opieka terapeutyczna),
  • kompensacji deficytów opieki i wychowania w rodzinach dysfunkcyjnych (opieka kompensacyjna),
  • interwencji w sytuacjach kryzysowych (opieka interwencyjna),
  • organizowania i prowadzenia grup dzieci i młodzieży pozbawionych trwale lub czasowo opieki rodzicielskiej (opieka całkowita),
  • prowadzenia korekty i kompensacji trudności wychowawczych i szkolnych u uczniów i wychowanków (opieka wychowawcza i edukacyjna).

W zakresie kompetencji społecznych w ramach POzT:
Zrozumiesz powinności pedagoga oraz obowiązki wynikające z pełnienia roli opiekuna i wychowawcy dzieci i młodzieży, poradzisz sobie ze stresem szkolnym uczniów i wychowanków, nauczysz się pracy w zespole, zrozumiesz potrzebę uczenia się przez całe życie.

Po ukończeniu studiów w ramach POzT masz pełne kwalifikacje do pracy:

  • Jako wychowawca w placówkach opieki całkowitej:
    • placówkach socjalizacyjnych (dom dziecka, dom małego dziecka),
    • placówkach interwencyjnych (pogotowie opiekuńcze).
  • Jako wychowawca w placówkach opieki częściowej:
    • szkolnych (świetlica, zespół zajęć pozalekcyjnych),
    • jako pedagog szkolny,
    • wspomagających proces kształcenia (internat, bursa),
    • wsparcia dziennego (świetlica środowiskowa, klub środowiskowy, klub osiedlowy, ognisko wychowawcze, placówki TPD),
    • terapeutycznych (świetlica socjoterapeutyczna, młodzieżowy ośrodek socjoterapii).

Po dodatkowych przeszkoleniach i stażach możesz także znaleźć pracę:

  • Jako konsultant w:
    • ośrodkach adopcyjnych,
    • ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,
    • instytucjach pomocy społecznej,
    • biurach porad obywatelskich,
    • centrach pomocy rodzinie i poradniach.
  • Jako etatowy opiekun – rodzic w:
    • rodzinnych formach opieki (rodzinnym domu dziecka, kontraktowej rodzinie zastępczej, pogotowiu rodzinnym).

Kto powinien wybrać POzT? 
Praca z dziećmi w placówkach nie jest łatwa, więc kandydat na pedagoga opiekuńczego powinien: być otwarty na problemy dzieci od przedszkolaków po młodzież, być odporny na porażki, brak efektów w pracy, być gotowy do pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi, chcieć się nieustannie uczyć nowych metod diagnozy i terapii, umieć grać na instrumencie muzycznym, ładnie rysować lub mieć inną pasję, mieć kreatywne pomysły na rozwiązywanie problemów codziennych.

Koordynator specjalności Pedagogika Opiekuńcza z Terapią:
Dr  Honorata Czajkowska
honorata.czajkowska@uwr.edu.pl
71 367 20 01 w.181
Instytut Pedagogiki ul. Dawida 1 Pokój 56A II piętro