Pedagogika opiekuńcza z terapią
Praca po ukończeniu POzT związana jest z dziećmi i młodzieżą, które:
- wywodzą się ze środowisk patologicznych, dysfunkcyjnych,
- są pozbawione trwale lub czasowo opieki rodziny własnej,
- są zagrożone marginalizacją, wykluczeniem społecznym, uzależnieniami,
- cechują je deficyty edukacyjne,
- nie mają przyswojonych norm społecznych,
- przejawiają problemy w zakresie komunikacji interpersonalnej,
- mają zaburzone umiejętności współpracy w grupie,
- wykazują niskie poczucie własnej wartości,
- mają problemy emocjonalne,
- sprawiają problemy wychowawcze.
W zakresie wiedzy w ramach POzT poznasz:
Uwarunkowania prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, metody pracy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, współczesne tendencje w opiece na świecie, założenia reformy systemu opieki w Polsce.
W zakresie umiejętności w ramach POzT nauczysz się:
- diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny (diagnostyka opiekuńcza),
- prowadzenia profilaktyki zagrożeń rozwojowych i uzależnień (opieka profilaktyczna),
- prowadzenia terapii dzieci i młodzieży z trudnych środowisk (opieka terapeutyczna),
- kompensacji deficytów opieki i wychowania w rodzinach dysfunkcyjnych (opieka kompensacyjna),
- interwencji w sytuacjach kryzysowych (opieka interwencyjna),
- organizowania i prowadzenia grup dzieci i młodzieży pozbawionych trwale lub czasowo opieki rodzicielskiej (opieka całkowita),
- prowadzenia korekty i kompensacji trudności wychowawczych i szkolnych u uczniów i wychowanków (opieka wychowawcza i edukacyjna).
W zakresie kompetencji społecznych w ramach POzT:
Zrozumiesz powinności pedagoga oraz obowiązki wynikające z pełnienia roli opiekuna i wychowawcy dzieci i młodzieży, poradzisz sobie ze stresem szkolnym uczniów i wychowanków, nauczysz się pracy w zespole, zrozumiesz potrzebę uczenia się przez całe życie.
Po ukończeniu studiów w ramach POzT masz pełne kwalifikacje do pracy:
- Jako wychowawca w placówkach opieki całkowitej:
- placówkach socjalizacyjnych (dom dziecka, dom małego dziecka),
- placówkach interwencyjnych (pogotowie opiekuńcze).
- Jako wychowawca w placówkach opieki częściowej:
- szkolnych (świetlica, zespół zajęć pozalekcyjnych),
- jako pedagog szkolny,
- wspomagających proces kształcenia (internat, bursa),
- wsparcia dziennego (świetlica środowiskowa, klub środowiskowy, klub osiedlowy, ognisko wychowawcze, placówki TPD),
- terapeutycznych (świetlica socjoterapeutyczna, młodzieżowy ośrodek socjoterapii).
Po dodatkowych przeszkoleniach i stażach możesz także znaleźć pracę:
- Jako konsultant w:
- ośrodkach adopcyjnych,
- ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,
- instytucjach pomocy społecznej,
- biurach porad obywatelskich,
- centrach pomocy rodzinie i poradniach.
- Jako etatowy opiekun – rodzic w:
- rodzinnych formach opieki (rodzinnym domu dziecka, kontraktowej rodzinie zastępczej, pogotowiu rodzinnym).
Kto powinien wybrać POzT?
Praca z dziećmi w placówkach nie jest łatwa, więc kandydat na pedagoga opiekuńczego powinien: być otwarty na problemy dzieci od przedszkolaków po młodzież, być odporny na porażki, brak efektów w pracy, być gotowy do pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi, chcieć się nieustannie uczyć nowych metod diagnozy i terapii, umieć grać na instrumencie muzycznym, ładnie rysować lub mieć inną pasję, mieć kreatywne pomysły na rozwiązywanie problemów codziennych.
Koordynator specjalności Pedagogika Opiekuńcza z Terapią:
Dr Honorata Czajkowska
honorata.czajkowska@uwr.edu.pl
71 367 20 01 w.181
Instytut Pedagogiki ul. Dawida 1 Pokój 56A II piętro